Treceți la conținutul principal

Prezentat

Sărbători de iarnă 2022

 

Motoare de cautare



    Primavara fiind, trebuie sa spun cateva lucruri despre "poezia NET-lui" - motorul de cautare. Cum ai putea sa te descurci printre cele 100 milioane site-uri WEB fara aceasta unealta? El este un utilitar care acceseaza NET-ul in mod automat si frecvent, stocand titluri, cuvinte cheie si diferite informatii despre continutul paginilor WEB. In momentul in care tu, utilizator, faci apel la serviciile motorului de cautare el isi foloseste baza de date in scopul asigurarii celor mai potrivite si rapide variante de raspuns. Sa nu uitam ca paginile WEB sunt intr-o schimbare continua si el trebuie sa afiseze o lista de rezultate ale cautarilor in mai putin de 1/2 secunde. Uneori lista paginilor ce respecta criteriile de cautare poate atinge si cateva mii de pozitii. 
     Un motor de căutare are trei elemente principale:
  1. Robotul de cautare: (spider sau web crawler) este un program care viziteaza paginile web, le citeste si apoi urmareste legaturile catre alte pagini.
  2. Indexul sau catalogul: unde sunt stocate informatiile despre fiecare pagină web gasita de robot.  
  3. Software-ul de cautare: care permite cautarea printre multitudinea de informatii inregistrate în index si afisarea rezultatului cautarii sub forma unei liste de legaturi, în ordinea relevantei.
     Sa facem si putina istorie:
  1. 1990 apare primul motor de cautare Archie la Universitatea din Montreal care asigura descarcarea listelor de directoare ale fisierelor plasate public.
  2. 1993 motorul Web Catalog care a folosit primele pagini indexate
  3. 1994 incepe utilizarea lui WebCrawler ca fiind primul motor de cautare modern cu acces la nivel de cuvant in pagina
  4. 2000 apare Google, motorul ce folosete algoritmul PageRank de clasificare a paginilor web.
      Astazi cota de piata a motoarelor de cautare este urmatoarea:
  • Google  - 82,7%
  • Yahoo  - 6,5%
  • Baidu    - 4,7%
  • Bing      - 3,7%
  • Ask        - 0,5%
  • Aol        - 0,4%
      Si acum poezia:
     Sa presupunem ca ai o cafenea in Brasov, undeva in cartierul Bartolomeu. Un utilizator cauta online: cafenea Bartolomeu. Daca site-ul cafenelei are o descriere corecta a locatiei, atunci o pozitie din rezultatul cautarii va fi un link catre pagina web a cafenelei din Bartolomeu. Imediat vei dori ca link-ul sa apara in primele pozitii din rezultatele cautarii pentru ca astfel sa atragi clientii  interesati direct de serviciile si produsele tale. Metodele de promovare on line rezolva aceasta cerinta prin afisarea de anunturi in reteaua de cautare. Este doar primul vers al poeziei motorului de cautare.

Comentarii

Postări populare